søndag den 9. december 2012

Hjemmelavet når det er bedst

Hvert år mødes jeg med mine ynglingstøser for at fejre de bedste venskaber, stemme julen ind og for at nyde en aften som " da vi var helt unge". Denne aften er som alle andre julearrangementer, fuld af gode gamle traditioner, der ikke kan gåes på kompromis med. En af dem er, den hjemmelavede mad som vi værner om, og som på ingen måde kan erstattes af andet. Så i går stod jeg tidligt op, for at ligge lidt ekstra meget kærlighed i den hjemmelavede karrysalat og rødkål.



Rødkål:


1 lille rødkål

3 æbler
1/2 liter lagereddike
ca. 1 spsk salt
350 g sukker
3 dl. ribsgele


De yderste blade på rødkålen fjernes og rødkålen hakkes i grove strimler (fx på foodprocesser)



Æblerne skrælles og hakkes ligeledes og puttes i gryden



Hæld eddiken over og lad det simre en time ved lav varme under låg



Herefter tilsættes salt, ribsgele og sukker



Derefter koges det videre i 1/2 time



Rødkålen smages til og er nu klar til servering






 Karrysalat:

4 æg
4 drueagurker
1 æble
1 lille løg
1 dl. mayonaise
3 dl creme fraiche
3 tsk. karry
2 tsk. gurkemeje
1 tsk.salt
1/2 tsk. peber

kog æggene og afkøl dem. Pil dem og skær dem i firkanter

hak agurker, æbler og løg i små fine firkanter. Put det i en skal sammen med æggen.
Bland cremefraiche, mayonaise og krydderier i en skål for sig

  Vend forsigtigt de hakkede ingredienser i  cremefraichen      













1 kommentar:

  1. Nams! Og her snakker jeg om skålene, for hverken rødkål eller karrysalat er mine favoritter :D

    Klem P

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...